Alat-Alat Berfikir
[Pengenalan KBKK] [Alat-Alat Berfikir] [Kemahiran Berfikir Kritis] [Kemahiran Berfikir Kreatif] [Kemahiran Membuat Keputusan] [Kemahiran Menyelesaikan Masalah] [Strategi Pengajaran dan Pembelajaran KBKK] [FAQ] [Panel Penulis] [Webmaster] [Laman Utama]
ALAT BERFIKIR
Alat-alat berfikir membantu kita menggunakan minda dengan lebih bijak dan berkesan. Pemikiran kita menjadi lebih tersusun,luas, jelas dan kita tidak terburu-buru melakukan sesuatu.
Di sini dikemukakan empat alat yang boleh digunakan untuk meningkatkan ketrampilan berfikir iaitu:
Alat-alat berfikir ialah instrumen yang boleh membantu kita membuat pengurusan lisan , mengurus pemikiran secara visual dan terkawal.
Definisi
Panduan membina peta minda
Contoh
Panduan membina peta minda
Contoh
Definisi
Jenis-jenis
Jenis-jenis
Soalan dan Penyoalan
Soalan penyoalan membantu kita berfikir secara mendalam dan meluas,sebagai guru, pengetahuan mengenai soalan dan penyoalan membolehkan kita membentuk soalan dan menggunakannya secara berkesan dalam situasi pengajaran dan pembelajaran.Soalan yang baik harus mengambil kira semua aspek iaitu aras , skop dan fokus
Soalan mengikut aras taksonomi Bloom
Soalan boleh dikategerikan kepada jenis bertumpu dan bercapah
Soalan Bertumpu
|
Soalan bercapah
|
Aras rendah
|
Aras tinggi
|
Jawapan atau respon terhad
|
Jawapan atau respon luas
|
Berbentuk tertutup
|
Berbentuk terbuka
|
Sesusi menguji daya ingatan
|
Sesuai menguji penaakulan dan penafsiran
|
Lebih bersifat objektif
|
Lebih bersifat subjektif
|
Soalan jenis ini mula diperkenalkan oleh Christenbury dan Kelly (1983) dan telah diperkenalkan di Malaysia oleh William W. Wilen pada 1994.
Lingkaran soalan memberi tumpuan kepada tiga skop khusus iaitu Perkara(P), Individu(I) dan Luar Individu(LI) , kombinasi tiga skop ini akan menjanakan lebih soalan yang boleh meningkatkan kemahiran berfikir
Tiada ulasan:
Catat Ulasan