Selamat Datang

Jangan kita letih melakukan kebaikan kerana letih akan hilang sedang kabaikan dicatat berterusan, Ingat, jangan kita seronok melakukan dosa dan maksiat kerana seronok akan hilang, sedang dosa dicatat berterusan. Saidina Ali Karramallahu wajhu

Rabu, 8 Oktober 2014

Alat-Alat Berfikir

Alat-Alat Berfikir

 [Pengenalan KBKK] [Alat-Alat Berfikir] [Kemahiran Berfikir Kritis] [Kemahiran Berfikir Kreatif] [Kemahiran Membuat Keputusan] [Kemahiran Menyelesaikan Masalah] [Strategi Pengajaran dan Pembelajaran KBKK] [FAQ] [Panel Penulis] [Webmaster] [Laman Utama]

ALAT BERFIKIR
Alat-alat berfikir membantu kita menggunakan minda dengan lebih bijak dan berkesan. Pemikiran kita menjadi lebih tersusun,luas, jelas dan kita tidak terburu-buru melakukan sesuatu.
Di sini dikemukakan  empat alat yang boleh digunakan  untuk meningkatkan ketrampilan berfikir  iaitu:
Alat-alat berfikir ialah instrumen yang boleh membantu kita  membuat pengurusan lisan  , mengurus  pemikiran secara visual dan terkawal.

          Soalan  mengikut aras taksonomi Bloom          Soalan  bertumpu dan  bercapah
          Lingkaran soalan
            Definisi
            Panduan membina peta minda
            Contoh
             Definisi
            Jenis-jenis


Soalan dan Penyoalan


Soalan penyoalan  membantu kita berfikir secara  mendalam dan meluas,sebagai guru, pengetahuan mengenai  soalan dan penyoalan membolehkan kita membentuk soalan dan menggunakannya secara berkesan dalam situasi pengajaran dan pembelajaran.Soalan yang baik harus mengambil kira semua aspek iaitu aras , skop dan fokus

Soalan  mengikut aras taksonomi Bloom












 Soalan boleh dikategerikan kepada  jenis bertumpu dan bercapah

Soalan Bertumpu
Soalan bercapah

Aras rendah
Aras tinggi

Jawapan atau respon terhad
Jawapan atau respon luas

Berbentuk tertutup
Berbentuk terbuka

Sesusi menguji daya ingatan
Sesuai  menguji penaakulan dan penafsiran

Lebih  bersifat objektif
Lebih  bersifat subjektif




Soalan  jenis ini  mula diperkenalkan oleh Christenbury dan Kelly (1983) dan telah diperkenalkan  di  Malaysia oleh William W. Wilen  pada 1994.

Lingkaran soalan memberi  tumpuan kepada  tiga skop khusus iaitu Perkara(P), Individu(I) dan Luar Individu(LI) , kombinasi tiga skop ini  akan menjanakan lebih soalan yang  boleh meningkatkan kemahiran berfikir

Tiada ulasan: